Diabetes Mellitus

In onze huisartsenpraktijk bieden wij de gehele zorg voor de patiënten met suikerziekte oftewel Diabetes Mellitus.

Diabetes Mellitus staat voor “ honingzoete doorstroom”. In het lichaam wordt insuline gemaakt in de alvleesklier en bij Diabetes Mellitus type 2 wordt er nog wel een deel aangemaakt maar niet voldoende om de bloedsuiker te reguleren.

Indien er geen goede regulatie plaatsvindt of late diagnostiek kan dat onnodige complicaties veroorzaken.

Patiënten waarbij Diabetes Mellitus is geconstateerd komen allereerst via het spreekuur van de huisarts of de Physician Assistant bij de praktijkondersteuners terecht.

Bij het stellen van de diagnose Diabetes Mellitus wordt er een hartfilm (ECG) gemaakt, bij vervolgcontroles op indicatie. Tevens wordt uitgebreid laboratoriumonderzoek verricht. De oogheelkundige screening op Diabetische Retinopathie (schade aan de netvliezen door suikerziekte) wordt door de huisarts en door de Physician Assistant gedaan, waarbij ook wordt gekeken naar andere oogziektes als staar en glaucoom.

Wanneer er geen mogelijkheden meer zijn om de Diabetes Mellitus met medicijnen te behandelen wordt u ingesteld op insuline. Deze insulinetherapie wordt door de praktijkondersteuners gedaan. De begeleiding is driemaandelijks.

Contact met ons

Telefoon           : 0599 – 581 326
Fax                      : 0599 – 581 378

Molenweg 7

9561 KT  Ter Apel

Doktersdienst
Spoed na 17.00 uur en in het weekend bel dan 0900 – 9229.

Bent u bij ons ingeschreven, dan verwijzen wij u na sluitingstijd door naar de huisartsenpost in het Refaja ziekenhuis Stadskanaal.